30 Januari 2012

'Nasi lemak, kuih karipap'


Masih terngiang-ngiang  dalam memori beberapa baris patah perkataan 'nasi lemak dan kuih karipap' yang dipekik dan dilaung berulang-ulang kali ketika berusia dalam lingkungan 8  hingga 12 tahun.

Bila menerima berita perkhabaran ayahku jatuh sakit dari tempat kerjanya,  ayah terus dibawa balik ke rumah, aku melihat depan mataku ayah dipapah oleh rakan sekerjanya.

Aku sempat mencuri dengar perbualan mereka, “sebelah badan lumpuh kena penyakit strok” ujar rakan ayah kepada mak.

Aku melihat mak menitiskan air matanya tetapi tidak lama,  seketika itu mak lantas cuba menenangkan hati dan jiwanya, bila saja melihat kami yang masih kecil hanya terkebil-kebil memerhatikan keadaan yang berlaku ketika itu.

Pada waktu dan saat itu, aku menerima sebarang ketentuan diberikan oleh NYA   tanpa sebarang persoalan, mengerti dan memahami situasi berlaku.

Berbulan ayah terlantar di rumah,  duit simpanan semakin berkurangan, jiran terdekat membantu sekadar termampu, tiada bantuan daripada NGO, agensi swasta dan kerajaan.

Susulan itu, mak memperolehi idea menjual kuih muih dan nasi lemak di sebelah pagi dan petang  pada mulanya aktiviti perniagaan kecil-kecilan diadakan setiap hujung minggu bagi menampung kos sara hidup kami sekeluarga.

Selepas makan tengahari, mak menyuarakan hasratnya dan meminta bantuan kami menjual kuih muih, aku memandang abang  dan  terus kami menganggukkan kepala tanda setuju  membantu meringankan bebanan keluarga.

Pada usia masih mentah,  tanpa mak perlu memberikan penjelasan panjang,  kami  seolah-olah memperolehi hidayah dan mengerti  tanggungjawab yang perlu dipikul  dan digalas, memandangkan kudrat mak tidak lah  sekuat  mana  dan bergantung harap kepada kami  adik beradik lelaki.

Bermula dari situ, menjadi titik tolak  kami sekeluarga hidup berdikari, seawal jam 4 pagi mak akan bangun memasak dan  menyediakan juadah kuih muih   sehingga 6.30 pagi.

Bila mak dah masukkan semua kuih muih dalam bakul, giliran mak dah selesai dan masa untuk dia berehat.  

Tiba giliran aku pergi meniaga kuih muih sambil membawa bakul,  pada mulanya aku kelihatan panik, kekok dan tidak yakin kerana tidak tahu cara untuk memulakannya. 

Lantas mak memberikan kata-kata nasihat dan dorongan kepada aku.

Dekli pergi setiap lorong rumah ke rumah dan laung kuih karipap, kuih gendang kasturi, onde-onde , dengar sini mak nak cakap,  buat apa kita nak malu atau segan,  ingat...ita cari rezeki yang halal.

Macam ni lah, Dekli cuba dulu jual tengok ada orang nak beli tak. Insyallah ada, rezeki kita tak ke mana,  mak tau Dekli boleh buat,” katanya sambil tersenyum.

Semangat aku terus membara mengangkat bakul kuih, namun begitu baru beberapa langkah minda aku  kembali takut dan berpatah balik, kemudiannya dipujuk oleh mak cuba menyakinkan aku.

Pada mulanya janggal, lama kelamaan seronok,  perasaan segan dan kekok hilang, malah ada kawan-kawan sebaya masa kecil dulu ikut aku pergi jual kuih muih.  Siap tolong 'promote' pada rakan-rakan lagi. Ehehehe.

Sampai sekarang aku tertanya-tanya kenapa dorang ikut aku,  Pada pendapat aku, mungkin dorang takde aktiviti menarik  pada masa tu dan tengok  aktiviti meniaga yang aku buat 'best' jek. Aku  'respect'  pada dorang kerana tak segan dan malu berkawan dengan aku.

Saat  tidak dapat aku lupakan, pernah tak sampai 30 minit kuih muih habis dijual,  bila balik dengan bakul kosong,  tengok muka mak terkejut tak percaya kuih habis cepat, bila serah wang hasil jualan, nampak senyuman kepuasan tergambar pada wajah mak.

Sebagai ganjaran, kadang-kadang mak bagi upah  50 sen hingga seringgit bergantung kepada larisnya juadah kuih muih, walaupun aku tak minta, mak tahu macam mana nak hargai anak-anaknya.

Walaupun ayah dan mak sudah 'pergi' jauh di atas sana, atas hasil titik peluh berkat itu berjaya membesarkan kami lima adik beradik sehingga masing-masing tamat persekolahan.  

*Alfatihah Allahyarham Esa Ismail dan Allahyarhamah Zawiyah Abd Rahman

Hayati maksud lirik ini, mungkin dapat memberi serba sedikit pencerahan kepada diri kita khususnya yang masih mempunyai ibu bapa. Hargai mereka selagi masih ada. :))




1 ulasan:

@Fr!^n@ berkata...

:'(

sedeyh plak aku baca entri kau yg ni..

berkat duit nasi lemak dan kuih tu kau di besarkan dan sehingga kini jadi orang.. alhamdulillah... semoga mereka tenang di sana..
al-fatihah