03 Mei 2015

Pernah kau rasa merempat di bumi sendiri?



Katakan lah kau dilahirkan di Kelantan, ibu kota Kota Bharu. Kemudiannya dibesarkan di Johor
Darul Takzim, ibu kota Johor Bahru.Zaman pembelajaran kau cukup sempurna ketika dibangku sekolah rendah.

Fasa pertama

Tiba-tiba terlintas dalam kepala kau pada waktu itu (apa benda dorang ejek ni?) apabila rakan-
rakan sewaktu zaman sekolah menengah (usia remaja meningkat naik) mula memperli kerana mendapat
tahu kau bukan anak jati dilahirkan di negeri tersebut.

Fasa kedua

Selepas tamat SPM 1998 dengan kelulusan tak berapa semegah, kau mengisi borang permohonan
jawatan kosong kakitangan dimiliki kerajaan negeri dan anak syarikat. Kau terkejut ada soalan;
berapa lama sudah menetap atau pemaustatin tetap di negeri Johor?

(Pada tahun 1998 senario politik negara bergolak - Zaman Reformasi - Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika itu Timbalan Perdana Menteri dipecat oleh Tun Mahathir Mohamad ketika itu Perdana Menteri)

Bila difikirkan sekali lalu semasa mengisi borang tersebut, ada logiknya juga, mereka nak pemohon luar sudah berhijrah lebih 5 tahun, mungkin.

Apa itu semangat kenegerian

Kau isi angka 17 TAHUN menetap atau (pemaustatin tetap) di Johor. Selang beberapa minggu, kau antara calon terpilih dipanggil untuk ditemuduga, kau rasa gembira.

Bila kau masuk dalam bilik, kau berhadapan lima orang panel penemuduga siap 'coat', bertali eher. Kau kelihatan tenang kerana sudah bersiap sedia.

Soalan asas pertama ditanya "sila perkenalkan diri dan latar belakang".  Saya dilahirkan di Kota Bharu, Kelantan, dibesarkan di Johor Bahru. Bila kau selesai jawapan je.

Lahir Kelate automatik sokong PAS

Kemudian, kau mula dapati soalan diberikan seorang demi seorang panelis penemuduga (lari tajuk) sepatutnya relevan atau lebih tertumpu kepada skop jawatan atau berkaitan. Kau masih 'cool' dan anggap itu
semua 'lumrah' calon ditemuduga.

Salah seorang panelis bertanya soalan bonus, sudah berapa lama anda menetap di Johor Bahru? Aku
hanya mampu tersenyum dan menerangkan dengan panjang lebar kepada kelima para panelis.

Kalau diikutkan, nak aku menjawab secara sinikal "Encik, bukankah terang terang saya dah tulis
dalam borang, apa kau tak baca ke? "Kau tak dengar masa aku bercakap ada ke kau dengar mana-
mana ayat "terkantoi" loghat standard bercampur dialek kelantan?

Lucu bukan?





Catat Ulasan